![popuplogo](http://cdn.cycology.cz/data/user-content/popup/popuplogo.png)
Stejně jako u plášťů, tak i duše vybíráme podle průměru kola. Rozměrů je celá řada počínaje malými dušemi pro kočárky konče velkými dušemi 29+ plášťů nebo fatbiků. Nejčastěji se setkáme s rozměrem uvedeným v palcích 8” - 29” nebo s rozměry ETRTO (evropská norma rozměru pláště v milimetrech), například 40/62-622.
Dalším faktorem pro výběr duše je její šířka. Ta se odvíjí opět od rozměru pláště a opět se udává v palcích, anebo v milimetrech. U silničních plášťů nejčastěji uvidíte šíři udávanou v milimetrech nebo ve francouzském označení číslo s C na konci. Oproti tomu u plášťů na horské kolo se jedná o údaj udávaný v palcích.
V tomto případě už se neřídíme rozměrem pláště, nýbrž záleží na velikosti otvoru pro ventilek v ráfku. Pokud máte ráfek s vrtanou dírou na auto ventilek, tak s žádnou z těchto variant neuděláte krok vedle, pokud máte ráfek s dírou na galuskový ventilek, tak ani auto ventilek ani dunlop touto dírou neprotáhnete.
Standard používaný téměř u všech |
○ FV - galuskový ventilek (Presta) V tuto chvíli asi nejpoužívanější z |
V dnešní době se už s tímto ventilkem setkáte málokdy, nejčastěji o něj zavadíte na historických kolech a skládačkách typu Eska či Liberta. |
![]() |
![]() |
![]() |
Butyl. Nejčastěji používané duše, prostě taková ta stará dobrá klasika, kterou nejdete v každém cyklo obchodě.
Latex. Většinou se jedná o velice drahé a extrémně lehké duše. Se svojí nízkou váhou snižují valivý odpor kola. Pro příklad máme v nabídce duše od značky Tubolito na kolo 29” - vážící 45 g a v porovnání s klasickou 29” butylovou duší od značky Mitas, která váží 200 g, je to opravdu znatelný rozdíl. Druhou výhodou je jejich rozměr, kdy jako náhradní duše zabere opravdu malinko místa.
A co se vyplatí mít neustále při sobě? Jsou to drobnosti, které nezaberou žádné místo a zároveň vám můžou vytrhnout trn z paty.
Ne vždy má člověk po ruce pumpičku, která by si poradila se všemi typy ventilků. Nebo má člověk galuskový ventilek a chce si své kolo nafouknout kompresorem na čerpací stanici. Pro takové případy se vyplatí si pořídit redukci z galuskového na auto ventilek.
V případě, že se člověku nechce duše vozit s sebou, duše dojdou nebo si jen prostě chce píchlou duši schovat a později používat dál, tak je tu možnost ji zalepit. Můžeme si vybrat buď klasickou sadu, která obsahuje fleky, lepidlo, brusný papír nebo se dělají varianty samolepících fleků.
![]() |
![]() |
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací zde.