![popuplogo](http://cdn.cycology.cz/data/user-content/popup/popuplogo.png)
Dráty máme dva základní typy: zahnuté (j-bend) a rovné (straight pull). V devadesáti procentech případů, možná i častěji, se používají dráty zahnuté. Jsou levnější, snazší na centrování i na výměnu. Rovné mají výhodu v tom, že nejsou tak náchylné k prasknutí, zvyšují tuhost výpletu a snižují váhu celého kompletu kol.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Poté, co vyberete správný typ drátu, je třeba se zaměřit na jejich délku. Tam většinou přichází kámen úrazu. Každý náboj je jiný, každý ráfek je jiný, a tak neexistuje žádná univerzální délka, kterou bychom vám automaticky nabídli. Existují kalkulačky, ale ani ty nejsou vždy stoprocentní. V případě zahnutých drátů fungují kalkulačky celkem obstojně, v případě rovných drátů je to spíše loterie, je třeba léta zkušeností se zaplétáním a je nutné dráty přeměřovat ručně.
Po výběru předchozích dvou primárních parametrů je ještě možné vybírat z různých průřezů drátů. Klasicky se dělají kulaté v průměru 2 mm, ale mohou být tenčené např. 1,6 mm, zploštělé aero dráty. To může mít vliv na pevnost a hmotnost kompletního výpletů.
![]() |
![]() |
![]() |
Mezi dráty se mohou najít i výjimky. Jsou dráty, které lze použít jen a pouze na jeden typ kola. Některé firmy, většinou zaměřující se pouze na stavbu zapletených kol, si ke svým ráfkům a nábojům vyrábí i dráty a niple ve speciálních rozměrech. V tomto jsou specialisté firmy Mavic a Fulcrum.
U niplů je to trošku snazší, je zde ve většině případů výběr ze tří délek 12/14/16 mm, a poté v materiálů mosaz/hliník. U hliníkových niplů je kladen důraz především na hmotnost, u mosazných na jejich životnost. A zase, tak jako u drátů jsou zde značky Mavic a Fulcrum, které se vymykají a mají své speciální niple, většinou dodávané společně s dráty.
Pokud tedy sami vybíráte niple a dráty k doplnění prasklého drátu, je dobré použít posuvné měřítko na měření délky niple a metr na měření délky drátu. Zahnutý drát se měří od konce ohybu po konec závitu, neměří se tedy jeho celá délka, ani délka od hlavičky drátu. U rovného drátu se neměří délka celého drátu, ale začíná se hned za hlavičkou a až po konec závitu.
Pokud řešíte zapletení zcela nového kola z nových nebo i použitých dílů, ale dráty jste na nic z toho ještě nepoužili, tak doporučujeme nechat změřit dráty v servise. Ušetříte Váš čas s přeměřováním a v servise dráty změří na první dobrou, pokud nepůjde o úplné atypy. Poradí Vám i vybrat konkrétní typ drátů jaké použít na Vaši jízdu.
Pokud to můžeme shrnout: dráty a niple na doplnění zvládnete sami změřit. K zapletení nového kola doporučíme odnést komponenty na změření do servisu.
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací zde.