Důležitou součástí kola, bez které se neobejdeme, jsou právě pláště. Ať už se jedná o horská kola nebo silniční kola. Pojďme se podívat na hlavní kritéria, podle kterých pláště vybíráme:
1. Pláště na kolo dle průměru kol
2. Styl jízdy je důležitým kritériem pro výběr pláště
3. Plášť vybírejte také podle typu povrchu
4. Šířku a hmotnost pláště
5. Kvalita materiálu
6. Provedení patky – kevlar nebo skládací
7. Provedení – s duší nebo bez?
Pojďme se společně podívat na horská kola:
Prvním kritériem pro výběr pláště je zvolení správného rozměru. Aktuálně to jsou tedy pláště v rozměrech 29”, 27,5” a 26”.
Při výběru je kladen důraz na váš jízdní styl. Pokud se bavíme o horských kolech, jedná se o tyto druhy plášťů:
Ideální, pokud vás čeká nějaký závod nebo pokud chcete, aby to při vaší vyjížďce pěkně valil. Na co nahlížíme nejvíce je právě vzorek pláště, aby dobře odjížděl. Dalším důležitým parametrem je hmotnost samotného pláště, ta se pohybuje pod hranicí půl kilogramu u těch lehčích variant plášťů. Pozor ale, hrozí zde větší riziko defektu.
Pláště pro All Mountain vybíráme hlavně kvůli technickému ježdění. Klademe důraz na přilnavost, odolnost, a už ne tolik na hmotnost pláště, která se může blížit i ke kilogramu. Stále se ale jedná o pláště, na kterých se vydáváme na vyjížďku s tím, že na kole pojedeme i do kopce, proto se i endurové pláště musí relativně dobře odvalovat.
Příkladem endurového pláště může být modelová řada Minion značky Maxxis.
Pláště, které mají jediný úkol. Dovézt jezdce z kopce s požadavkem co největší přilnavosti a odolnosti. Jsou stavěny pro co největší zatížení. Hmotnost v tomto případě hraje už minimální roli.
Mezi běžné povrchy, podle kterých dělíme styl jízdy, patří: silnice, bahno, písčitý povrch, kamenitý povrch, smíšený povrch a tvrdý povrch.
Na základě vzorku pláště vnímáme jeho chování na daném povrchu. Ukázkou může být silniční plášť, který se na silnici chová nejlépe díky minimálnímu vzorku na plášti, a tím maximální styčné ploše s podložkou.
Při výběru doporučujeme přemýšlet nad převažujícím povrchem, na kterém jezdíte.
Primárním rozměrem je vždy průměr kola, druhým je šířka samotného pláště.
Výběr šířky pláště je čistě na vašem uvážení, ale je třeba dávat pozor i na šířku ráfku. Výrobci mají u různých šířek plášťů doporučené různé šířky ráfků. Šířka plášťů se pohybuje od hranice 17 mm u silničních plášťů až po šíře přesahující 4,5” (11,5 cm) u kol typu fatbike. Mezi nimi najdeme pláště na gravel kola, treková kola a horská kola.
Pro finální pocit z jízdy je bezesporu důležitá hmotnost pláště. Čím nižší hmotnost, tím „lehčí” budete mít pocit z kola. Pozor ale na defekty, u takto lehkých plášťů k nim dochází o to častěji.
U plášťů hraje roli hodnota EPI (Ends Per Inch) nebo TPI (Threads Per Inch). TPI neboli počet vláken na palec čtverečních. Čím vyšší je TPI, tím poddanější a lepší projev pláště spolu s nižší hmotností.
Patka = okraj, kterým drží plášť v ráfku. Patku dělíme na
Kevlarové pláště patří mezi dražší, ale za to lehčí druh plášťů. Probíhá u nich snazší montáž a lépe sedí v ráfku. Většinou lze kevlarový plášť nasadit i bez pomocí montpák.
Plášť s kevlarovou patkou lze složit. Vedle toho pláště s drátovou patkou se složit nedají.
V dnešní době můžeme vybírat ze dvou typů plášťů, a to těch, co klasicky použijeme s duší nebo zkrátka bez duše. U plášťů s duší asi není velkým překvapením, že potřebujeme duši. Nic víc.
V případě bezdušových plášťů nám k úspěchu nestačí pouze samotný plášť. Je třeba mít ráfek, který je též určen k bezdušovému užití, bezdušové ventilky a bezdušový tmel.
Výhodou bezdušového systému je, že eliminujeme riziko proražení duše o ráfek, a díky tomu si můžeme dovolit vozit v plášti nižší tlak. Díky tomu dochází k lepšímu kontaktu s terénem, lepší přilnavosti a většímu pohodlí při jízdě. Další výhodou je, že pokud dojde k defektu, tak tmel, který se nachází uvnitř pláště, má dobrou schopnost menší defekty zalepit, například klasické propíchnutí duše trnem by vám v případě bezdušového systému nemělo přidělat žádné vrásky na čele.
Velká část kevlarových plášťů je vyrobena pro bezdušové použití. Poznáte to v 99 % případů tak, že je to na bočnici pláště uvedeno. Nejčastěji se setkáte se zkratkami typu TR, TLR, TLE, TL, UST, TNT .
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací zde.