Cyklorádce - jak správně vybrat duši na kolo

Vytvořeno23.08.2021
Cyklorádce - jak správně vybrat duši na kolo

Vybrat duši na kolo není žádná věda, ale i tak je třeba se řídit několika základními faktory, podle kterých vybíráme. V dalším díle Cyklorádce vám poradíme nejenom to, jak si vybrat správnou duši na kolo, ale dozvíte se také další potřebné informace, se kterými si cyklistický život o hodně ulehčíte.

Jak správně vybrat duši na kolo

 

Průměr kol a jeho vliv na výběr duše na kolo

Stejně jako u plášťů, tak i duše vybíráme podle průměru kola. Rozměrů je celá řada počínaje malými dušemi pro kočárky konče velkými dušemi 29+ plášťů nebo fatbiků. Nejčastěji se setkáme s rozměrem uvedeným v palcích 8” - 29” nebo s rozměry ETRTO (evropská norma rozměru pláště v milimetrech), například 40/62-622.

Duše na kolo vybíráme podle průměru kola. Víte, jak se dělí velikosti u duše na kole? 

Jakou roli hraje šířka pláště?

Dalším faktorem pro výběr duše je její šířka. Ta se odvíjí opět od rozměru pláště a opět se udává v palcích, anebo v milimetrech. U silničních plášťů nejčastěji uvidíte šíři udávanou v milimetrech nebo ve francouzském označení číslo s C na konci. Oproti tomu u plášťů na horské kolo se jedná o údaj udávaný v palcích.

Velikost duše se odvíjí od šířky pláště na kolo.

Velikost duše se odvíjí od šířky pláště na kolo.

 

Víte, jaký máte typ ventilku?

V tomto případě už se neřídíme rozměrem pláště, nýbrž záleží na velikosti otvoru pro ventilek v ráfku. Pokud máte ráfek s vrtanou dírou na auto ventilek, tak s žádnou z těchto variant neuděláte krok vedle, pokud máte ráfek s dírou na galuskový ventilek, tak ani auto ventilek ani dunlop touto dírou neprotáhnete.

 

AV – auto ventilek (Schrader)

Standard používaný téměř u všech
starších kol, který ustupuje ve velké
míře galuskovému ventilku.

○     FV - galuskový ventilek (Presta)

V tuto chvíli asi nejpoužívanější z
ventilků, narozdíl od auto ventilku je užší
a dělá se v provedeních i s délkou 80 mm.

○     DV - velo ventilek (Dunlop)

V dnešní době se už s tímto ventilkem
setkáte málokdy, nejčastěji o něj
zavadíte na historických kolech a
skládačkách typu Eska či Liberta.
Auto ventilek, který najdeme téměř u všech starších kol. Galuskový ventilek se řadí mezi nejpoužívanější ventilky na kolo Velo ventilek už se pomalu ale jistě vytrácí ze světa ventilků

 

Materiál, který rozhoduje nejenom o výkonu

Butyl. Nejčastěji používané duše, prostě taková ta stará dobrá klasika, kterou nejdete v každém cyklo obchodě.

Latex. Většinou se jedná o velice drahé a extrémně lehké duše. Se svojí nízkou váhou snižují valivý odpor kola. Pro příklad máme v nabídce duše od značky Tubolito na kolo 29” - vážící 45 g a v porovnání s klasickou 29” butylovou duší od značky Mitas, která váží 200 g, je to opravdu znatelný rozdíl. Druhou výhodou je jejich rozměr, kdy jako náhradní duše zabere opravdu malinko místa.

 

Příslušenství, která se hodí mít po ruce

 A co se vyplatí mít neustále při sobě? Jsou to drobnosti, které nezaberou žádné místo a zároveň vám můžou vytrhnout trn z paty.

Redukce ventilků

Ne vždy má člověk po ruce pumpičku, která by si poradila se všemi typy ventilků. Nebo má člověk galuskový ventilek a chce si své kolo nafouknout kompresorem na čerpací stanici. Pro takové případy se vyplatí si pořídit redukci z galuskového na auto ventilek.

Pro každé případy je dobré mít po ruce redukci na ventilky

Lepení pro každou příležitost

V případě, že se člověku nechce duše vozit s sebou, duše dojdou nebo si jen prostě chce píchlou duši schovat a později používat dál, tak je tu možnost ji zalepit. Můžeme si vybrat buď klasickou sadu, která obsahuje fleky, lepidlo, brusný papír nebo se dělají varianty samolepících fleků.

Lepení pro každou příležitost, které se vejde do každé kapsy Lepení pro každou příležitost, které se vejde do každé kapsy
pozor
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online: v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.