Dráty máme dva základní typy: zahnuté (j-bend) a rovné (straight pull). V devadesáti procentech případů, možná i častěji, se používají dráty zahnuté. Jsou levnější, snazší na centrování i na výměnu. Rovné mají výhodu v tom, že nejsou tak náchylné k prasknutí, zvyšují tuhost výpletu a snižují váhu celého kompletu kol.
Poté, co vyberete správný typ drátu, je třeba se zaměřit na jejich délku. Tam většinou přichází kámen úrazu. Každý náboj je jiný, každý ráfek je jiný, a tak neexistuje žádná univerzální délka, kterou bychom vám automaticky nabídli. Existují kalkulačky, ale ani ty nejsou vždy stoprocentní. V případě zahnutých drátů fungují kalkulačky celkem obstojně, v případě rovných drátů je to spíše loterie, je třeba léta zkušeností se zaplétáním a je nutné dráty přeměřovat ručně.
Po výběru předchozích dvou primárních parametrů je ještě možné vybírat z různých průřezů drátů. Klasicky se dělají kulaté v průměru 2 mm, ale mohou být tenčené např. 1,6 mm, zploštělé aero dráty. To může mít vliv na pevnost a hmotnost kompletního výpletů.
Mezi dráty se mohou najít i výjimky. Jsou dráty, které lze použít jen a pouze na jeden typ kola. Některé firmy, většinou zaměřující se pouze na stavbu zapletených kol, si ke svým ráfkům a nábojům vyrábí i dráty a niple ve speciálních rozměrech. V tomto jsou specialisté firmy Mavic a Fulcrum.
U niplů je to trošku snazší, je zde ve většině případů výběr ze tří délek 12/14/16 mm, a poté v materiálů mosaz/hliník. U hliníkových niplů je kladen důraz především na hmotnost, u mosazných na jejich životnost. A zase, tak jako u drátů jsou zde značky Mavic a Fulcrum, které se vymykají a mají své speciální niple, většinou dodávané společně s dráty.
Pokud tedy sami vybíráte niple a dráty k doplnění prasklého drátu, je dobré použít posuvné měřítko na měření délky niple a metr na měření délky drátu. Zahnutý drát se měří od konce ohybu po konec závitu, neměří se tedy jeho celá délka, ani délka od hlavičky drátu. U rovného drátu se neměří délka celého drátu, ale začíná se hned za hlavičkou a až po konec závitu.
Pokud řešíte zapletení zcela nového kola z nových nebo i použitých dílů, ale dráty jste na nic z toho ještě nepoužili, tak doporučujeme nechat změřit dráty v servise. Ušetříte Váš čas s přeměřováním a v servise dráty změří na první dobrou, pokud nepůjde o úplné atypy. Poradí Vám i vybrat konkrétní typ drátů jaké použít na Vaši jízdu.
Pokud to můžeme shrnout: dráty a niple na doplnění zvládnete sami změřit. K zapletení nového kola doporučíme odnést komponenty na změření do servisu.
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací zde.