Co si na kole udělám sám? Aneb základní údržba

Češi jsou národ, který se v cyklistice vyžívá hodně, a to jak v turistické, tak i závodní. Z toho důvodu by každý jezdec, ať už turista, hobík, nebo závodník měl vědět, co na kole pravidelně hlídat, aby bylo v pořádku a do servisu muselo jen na ty náročnější úkony.

Dali jsme pro vás dohromady pár tipů, jak se o kolo postarat po každé vyjížďce, aby šlapalo, jak má:

  • Co je na řadě první? Když přijedete z vyjížďky, tréninku či závodu, je dobré kolo opláchnout pod hadicí nebo ho lehce vzít kartáčem a vodou. Takzvanou vapku nepoužívejte - vymyjete si tím všechnu vazelínu z ložisek a následně se můžete dočkat nepříjemného vrzání a praskání, protože točivé části kola nebudou mít potřebnou lubrikaci.
  • Kolo jste umyli, co teď? Mrkněte na řetěz, který rovnou můžete i změřit (na to existuje speciální měrka na řetěz), zda už není vhodný na výměnu. Pokud ne, stačí ho jen důkladně namazat.

Údržba řetězu

  • Od řetězu se rovnou přesuneme k namazání kluzáků vidlice. Na vidlice používejte zásadně silikonový olej a čistý hadr! Nejdříve kluzáky vidlice otřete suchým hadrem od nečistot a vody po omytí, následně naneste silikonový olej na kluzáky tak, aby olej nestékal po vnějších nohou – tak by mohlo dojít k jeho kontaktu s brzdovým třmenem. Vidlici poté propružte a přebytečný olej opět setřete hadrem.
  • Na řadě je tzv. kontrola vůlí. U hlavového složení ji proveďte zmáčknutím přední brzdy, kdy zároveň chytnete rukou prostor mezi hlavou rámu a korunkou vidlice. Cukejte s kolem dopředu a dozadu - pokud vůle není, je vše v pořádku. Zkontrolujte i vůli v nábojích a u celoodpružených kol u zadní stavby. Obojí otestujete protipohyby, tzn. chytíte zadní kolo a rám a tlačíte proti sobě; u celoodpružených kol chytnete zadní kolo nebo stavbu a přední trojúhelník a taháte přední trojúhelník nahoru a dolů. Opět platí, že pokud necítíte nepřirozenou vůli, je všechno v pořádku.
  • Dalším bodem je kontrola výpletu kol. Uchopte vždy dva proti sobě stavěné dráty výpletu a promačkejte je, zda ve výpletu nelítají volně jako papír. Pokud jsou kola správně dotažená, dráty by měly být na záběrové straně (to je na zadním kole u kazety, na předním u kotouče) prakticky nezmáčknutelné.
  • Blížíme se do finále – posledním krokem je stav destiček. Podívejte se do třmenu z vrchu, tak můžete prohlédnout samotný třmen, destičky s brzdným materiálem a kotouč. Většina brzdových destiček má pružinku, která je ve třmenu roztahuje od sebe. Brzdný materiál na destičce by přitom nikdy neměl být menší než tato pružinka; pokud se začíná rovnat síle pružinky nebo je dokonce menší, je potřeba destičky vyměnit.

 

Všechno hotovo? Gratulujeme, vaše kolo právě absolvovalo poctivou kontrolu, která pomůže k tomu, aby s vámi odjezdilo ještě spoustu dalších kilometrů. A pokud jste u některého z výše uvedených kroků náhodou narazili na problém (vytahaný řetěz, vůle v rámu nebo málo brzdného materiálu), neváhejte a navštivte servis, kde vám rádi pomůžou. :-)

 Servis kola

Diskuze
Máte otázku? Zajímá vás konkrétní detail? Zeptejte se nás.
Položit dotaz
Nový dotaz
Vaše jméno:
Váš e-mail:
(E-mail nebude zveřejněn)
Nadpis:
Text příspěvku:
Vaše jméno:
Váš e-mail:
(E-mail nebude zveřejněn)
Text příspěvku: