Testování sady Sram AXS – zkušenosti po prvních 500 km

Minule jsme vám představili novinku na poli elektronických sad - Sram AXS. Zároveň jsme vám o ní slíbili další článek, kde si rozebereme nastavení a podělíme se i o první zkušenosti z jízdy. A je to tady, takže se na ni pojďme mrknout podrobněji. Nejdřív se zaměříme na montáž a seřízení sady.

Montáž je velmi jednoduchá. Kliky se montují stejně jako u předchozích verzí s DUB středem. Přehazovačku stačí pouze přichytit do patky a problém nedělá ani řazení s matchmakerem, které se jednoduše uchytí na řídítka. Do teď nic nového, to přichází až se seřízením řazení a přehazovačky. Komponenty lze samozřejmě spárovat i nenamontované.

Před samotným seřízením je dobré si do telefonu stáhnout aplikaci Sram AXS, která je dostupná zdarma pro iOS i Android. A začínáme se seřízením. Z přehazovačky vyjmete kryt a vložíte do ní baterku. Poté podržíte tlačítko, dokud nezačne blikat pomalu zeleně. Následně zmačknete tlačítko na řazení a držíte, dokud řazení i přehazovačka nezačnou blikat velmi rychle zeleně - a v ten moment máte spárováno. Dále počkáte 30 s nebo stisknete tlačítko na přehazovačce, čímž ukončíte a uložíte spárování. V aplikaci pak uvidíte, že máte připojeny a spárovány tyto dva komponenty. Můžete si je přidat pod jedno kolo, upravit si, kterým tlačítkem budete řadit dolů a kterým nahoru, popřípadě i co má dělat tlačítko při delším podržení. Všechno je naprosto jednoduché a přehledné.

Samotné seřízení přehazovačky poté probíhá následovně: zařadíte nejlehčí pastorek a pomocí speciálního nástavce oddálení přehazovačky nastavíte správnou vzdálenost kladky a kazety. Poté pomocí šroubů nastavíte spodní a horní doraz. Po mechanickém nastavení lze doladit i elektricky, a to tak, že podržíte tlačítko na řazení a řazením nahoru či dolů doladíte doraz přesně tak, jak potřebujete. A co jízdní vlastnosti?

S novou sadou máme aktuálně najeto kolem 600 km. Velmi nás překvapila výdrž baterie přehazovačky, která se pohybuje okolo 35 h jízdy. Stav baterie můžete kontrolovat v telefonu v aplikaci, případně se vám ukáže po zmáčknutí tlačítka na přehazovačce pomocí barevného indikátoru. Zelená znamená „v pohodě“, oranžová cca půlku baterky a jakmile začne kontrolka blikat červeně, je potřeba brzy dobít.

Za celou dobu přehazovačka potřebovala pouze jednou doladit dorazy, jinak běhá pořád stejně plynule a velmi rychle. Velmi rychle si taky zvyknete na rychlou odezvu a přesné řazení. Při řazení se ozývá eletrický zvuk přeřazení, který je velmi decentní a brzy ho přestanete vnímat.

Velkou výhodou je možnost nastavení tlačítka. Při podržení tak přehazovačka zařadí najednou o 3 stupně a při ještě delším podržení přejede rychle celou kazetu. Jediné, na co jsme si chvíli zvykali, je velmi citlivá odezva tlačítka. Občas se nešikovně otřete palcem o řazení a nechtěně si přeřadíte, zvlášť pokud jste zvyklí jezdit s palcem připraveným na řazení a vozíte řazení blíže ke gripům. Naopak velkou výhodou je třetí tlačítko a tím pádem možnost řadit ukazováčkem ze shora, jako to jde u Shimano řazení.

Když to shrneme, Sram AXS je naprostá pecka a člověk si ji velmi rychle zamiluje. Největší strašák pro nás byla výdrž baterie a nutnost častého nabíjení, tyhle obavy se ale ukázaly jako zbytečné. Baterie vydrží velmi dlouho, a i ostatní vlastnosti stojí za to. Za nás tedy celou Sram AXS sadu rozhodně doporučujeme! ��

Diskuze
Máte otázku? Zajímá vás konkrétní detail? Zeptejte se nás.
Položit dotaz
Nový dotaz
Vaše jméno:
Váš e-mail:
(E-mail nebude zveřejněn)
Nadpis:
Text příspěvku:
Vaše jméno:
Váš e-mail:
(E-mail nebude zveřejněn)
Text příspěvku: