Cyklorádce: Jak na zapletená kola?

Vytvořeno07.07.2021
Cyklorádce: Jak na zapletená kola?

Nechcete trávit čas výběrem všech komponentů zvlášť a dumat, jaké dráty se hodí na jaký náboj, a k tomu ještě na jaký sedí ráfek? Sáhněte po některém ze zapletených kol. Máme zapletená kola pro silničkáře i MTB jezdce. Typ výpletu vybírejte podle zaměření – jiný se hodí pro kondiční jízdy, jiný pro závodní ježdění.

 

Jak na zapletená kola vám poradí náš Cyklorádce

 

Níže naleznete několik základních doporučení a rozřazení pro lepší orientaci při výběru správných zapletených kol. 

Při výběru zapletených kol řešíme:

  1. Rozdělení dle použití
  2. Průměr zapleteného kola
  3. Typ upnutí do rámu
  4. Šíři ráfku na zapleteném kole

 

Rozdělení dle použití:

Zapletená kola dělíme na:

MTB horská,

Enduro,

Silniční/Gravel a ostatní.

Rozdělili jsme pro vás výběr na dvě varianty. První variantou je výběr u horských kol a druhou variantou je výběr u silničních/gravel kol.

 

Horská kola 

U MTB horských kol a Enduro kol řešíme zapletená kola ve velikostech 26”, 27,5” a 29”. V první řadě volíme průměr zapletených kol, která používáme na svém jízdním kole. Dále jsou varianty použití buď v dušové verzi nebo bezdušové verzi (TLR/Tubeless Ready).

Po zvolení průměru kola musíme zúžit výběr podle druhu upnutí v rámu. Rychloupínákem nebo pevnou osou.

Pevnou osu dělíme podle šířky náboje:

 

                                    přední                         zadní

Rychloupínák             5x100mm                     5x135mm         (není níže v ilustraci)

Neboost (old)             15x100mm                  12x142mm

Boost                          15x110                        12x148mm    

DH/ Super Boost                                            12x157mm

 

Pevnou osu dělíme podle šířky náboje

 

Dřívějším standardem bylo vozit užší ráfky, kde vnitřní šířka ráfku byla 18-21 mm, a to zůstavá dnes i u turistických XC kol. Moderní trend cross country je takový, že pro MTB horská kola již volíme širší ráfky, v šíři 22-28 mm, jelikož se začalo používat i širší obutí.

Enduro a sjezd využívá nejširší ráfky v rozpětí 25-35 mm. Primárně tedy záleží na šířce plášťů, které obouváme/budeme obouvat na kola. K určení vhodné šířky pláště se bere v úvahu vnitřní šířka ráfku.

Šířka pláště se udává zpravidla v palcích podobně jako průměr pláště (1 palec = 2,54 cm). TLR ráfky nám umožní nepoužívat duše při použití TLR pláště. Výhodou je lepší trakce pláště, komfortnější svezení a nižší riziko defektu, především defektu secvaknutí pláště s ráfkem na doraz.

 

Tabulka níže může pomoci s výběrem správné šíře ráfku. (Tabulka je pouze orientační)

Doporučená šířka ráfků na základě orientační tabulky

 

Silniční/gravel kola

Silniční kola dělíme na dušové, galuskové a bezdušové (TLR) .

Další rozdělení podle brzdy - V-brake a pro kotoučové brzdy (centerlock nebo 6 děr).

Na základě upnutí - na rychloupínák nebo pevnou osu.

 

                                    přední                         zadní

Rychloupínák             5x100mm                   5x135mm        

Pevná osa                  12x100mm                 12x142mm

 

Pro výběr plášťů na pořádného “štěrkoleta” (Gravel kolo) se nabízí výběr z větších šířek ráfků, jelikož se předpokládá použití širších plášťů. Přiložená tabulka vychází z normy ETRTO a nelze ji brát jako jediné dogma. Může ale posloužit při váhání nad výběrem správného velopláště (VLP) dle šířky vašeho ráfku.

U silničního/gravel použití se šířka ráfku udává v milimetrech stejně jako u MTB. Pláště ale nejsou v palcích, nýbrž v mm (narozdíl od MTB). Tabulka vycházející z normy ETRTO může pomoci při výběru správného velopláště.

Pro náročnější kombinace doporučujeme vymyslet individuální řešení. Samozřejmostí je i zaplést kola dle vlastních představ. Nebojte se nás kontaktovat. A jako vždy platí, že pokud potřebujete s čímkoli poradit, jsme tu pro Vás a rádi Vám poradíme.

 

pozor
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online: v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.