Cyklistický rádce - jezdím dobře, jezdím rád

Vytvořeno06.04.2021
Cyklistický rádce - jezdím dobře, jezdím rád

Rozhodli jsme se pro Vás připravit Cyklistického rádce. Hodit se Vám bude v mnoha situacích, kdy si třeba nevíte rady s Vaším kolem a nechcete se zbytečně trmácet do servisu kvůli "prkotině". Někdy je ale důležité nechat rozhodnutí a práci na profesionálním technikovi, který už ví jak na to. I to se dozvíte v naší "příručce". Tak schválně, jak jsou na tom Vaše cyklo znalosti?

 

 

1. Chcete vědět, jak vybírat jednotlivé komponenty?

2. Nebo Vás zajímá, jak se ideálně starat o jednotlivé části kola? Kdy vyrazit na servis, nebo kdy se o kolo zvládnete postarat sami?

3. A nebo Vás prostě baví cyklistika a chcete se dozvědět zase něco nového a mít přehled?

Pokud jste si alespoň jednou odpověděli ANO, jste tu správně a můžeme se společně vrhnout na první díl z našeho cyklu Cyklistický rádce - jezdím dobře, jezdím rád.

 

Jako první se podíváme na tlumiče. Jejich dělení, funkčnost, mechanismus, ale hlavně jak se o tlumiče správně starat, aby Vás v tom nenechaly.

 

Při výběru řešíme:

Délku tlumiče / uchycení tlumičů

Typ odpružení

Servis a příslušenství

Délka a uchycení tlumičů

Délka musí sedět vašemu konkrétnímu rámu, protože geometrie kola a samotná osa tlumení je spočítaná k danému tlumiči. Špatná délka tlumiče může znamenat omezení rozsahu tlumení nebo zničení rámu při plném propružení.

Délky tlumičů sice každý znal v milimetrech, tedy v metrické soustavě, jenže to byl vždy přepočet délky v palcích, protože tak se od počátku tlumiče značily. Takže to vypadalo třeba následovně 6.5x1.5", 7.875x2.0", 8.5x2.5'', přičemž první údaj je délka tlumiče a druhý jeho zdvih neboli délka pístnice. Američané nebo Britové to měli díky jejich palcové soustavě jednodušší, my ostatní jsme přepočítávali na milimetry. Nejjednodušší měření tedy byl rozměr OKO-OKO a podle toho jsme volili nový tlumič. 

S postupem času se na trhu objevilo více druhů uchycení a různá šíře tlumičů. Doporučujeme tedy najít nákres stávajícího tlumiče a porovnat s Vámi vybraným. V případě nejasností Vám doporučujeme nás kontaktovat.

 

Typ odpružení

Vzduchové

Vzduchové tlumiče jsou daleko univerzálnější z důvodu možnosti relativně rychlého nastavení tuhosti pomocí pumpičky. Pro svůj lineární charakter tlumení jsou lepší spíše na kola s nižším zdvihem. Lineární chod znamená, že tlumič během svého chodu funguje stále se stejnou silou odporu. Taková vlastnost se hodí především u nižších zdvihů, kde nehrozí velké skoky, ale chceme v terénu při jízdě využít celý rozsah tlumení. Jsou také mnohem lehčí. Progresivita, neboli vyšší tuhnutí tlumiče při ponořování se do zdvihu, lze řešit plastovými tokeny, které se vkládají do tlumiče.

 

Pružinové

Není pružina, jako pružina. Od levné nečekejte zázraky. Také je dobré, když má pružinový tlumič více druhů nastavení. Pružina se všeobecně chová citlivěji na podněty, které na ni přichází od zadního kola. Reaguje o něco rychleji než vzduch. Nejde přitom o rychlost návratu, neboli odskok, ale o rychlost samotné reakce. Jsou to setinky sekundy, ale při delším ježdění a porovnání to člověk začne vnímat.

Další podstatnou vlastností je udržení charakteru pružení i při zátěži. Příkladem může být dlouhý sjezd, kdy vzduchový tlumič díky svému zahřívání mění své chování a tvrdne. Pružina, jelikož nepruží vzduch, je při delších sjezdech téměř bez změny chování a zahřívání se na ní neprojevuje. Pružinové tlumiče mohou být lineární nebo progresivní. Primárně jsou ale laděny do vyšší progresivity, jelikož se používají na sjezdová nebo enduro kola, kde je dostatečný prostor ve zdvihu na ladění chování tlumiče.

 

Servis a příslušenství

Nedílnou součástí horského kola jsou jeho tlumící jednotky, díky kterým si můžeme užít požitek z jízdy i ve členitém terénu. Avšak vidlice i tlumič potřebují, stejně jako ostatní části kola, patřičnou péči, aby nám mohli sloužit a tlumit nárazy, které naše paže či nohy nestihnou. Každý výrobce uvádí trochu odlišné intervaly, po kterých je doporučováno tlumící jednotky servisovat. Obecně platí, že servis těchto komponentů by měl být prováděn alespoň 1-2x ročně, samozřejmě podle toho, kolik kolo najezdí. Tím nejmenším, co pro Vaše vidlice a tlumiče můžete udělat, je pravidelná výměna oleje, který zajišťuje chod vidlice (tlumení a zamykání). Do vidlice, byť to na první pohled není patrné, se dostávají nečistoty a ty mohou způsobit například problémy v podobě prodřených kluzáků vnitřních nohou vidlice. Výměna této části není levná záležitost, a proto dbejte na pravidelné kontroly a patřičnou péči.

Podobné principy, by se měli dodržovat i u teleskopických sedlovek. Pravidelným čištěním a mazáním prodloužíte životnost svojí teleskopické sedlovky. 

Jakožto autorizované servisní středisko značky RockShox, provádíme všechny servisní úkony na vidlicích, tlumičích i teleskopických sedlovkách. Překážkou pro nás nejsou ani tlumící jednotky ostatních výrobců značek Fox, SR Suntour, CaneCreek, DVO a dalších. 

 

Mohu něco udělat sám?

Ano, to můžete. Věc, kterou zvládne každý, je po každé vyjížďce otřít kluzné části a vrchní část gufera od viditelných nečistot čistým, suchým a nemastným hadříkem. Poté vzít silikonový olej (nikdy NE teflonový), nastříkat jej na kluzáky, párkrát propružit a opět utřít čistým, suchým a nemastným hadříkem. Tato činnost zabere zlomek Vašeho času, ale prodlouží životnost tlumení. Podobné principy by se měli dodržovat i u teleskopických sedlovek. Pravidelným čištěním a mazáním prodloužíte životnost své tlumící jednotky i sedlovky. 

 

 

 

pozor
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online: v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.